E-handeln fortsätter att öka år efter år. Därför är det viktigt att man som ägare av ett e-handelsföretag är medveten om vad som händer på marknaden. Här tipsar vi om några viktiga delar som är bra att känna till och tänka lite extra kring.  

näthandelIntresset av e-handel bara ökar och ökar. Enligt E-barometerns omsatte e-handeln 58 miljoner kronor under förra året. Detta är en ökning på 16 procent jämfört med året innan. Som man skriver om på Smålands Dagblad förväntar man sig att e-handeln kommer att öka ytterligare med upp till hela 17 procent under 2017.

E-handeln växer även på shoppinggatorna. Man har nämligen tagit fram en ny idé som handlar om att lokalbor ska kunna näthandla av lokala butiker även på nätet. I en artikel på Vetlanda-Posten skriver man att idén går ut på att även småbutikerna ska kunna konkurrera med de större butikskedjorna. Därför ska man med hjälp av en ny plattform kunna se alla produkter även på nätet för att kunna nätshoppa från vilken butik som helst, när som helst på dygnet.

Tips att ha med sig i bagaget

Om man driver en e-handel är det därför viktigt att man hakar på trender och följer allt som händer på marknaden. Här nedan kommer tre bra tips att ha i bagaget om du är en e-handelsföretagare.

  • Magento är ett bra system att hålla koll på. Det är ett väldigt komplett system som många e-handelsföretag använder sig av idag. Plattformen för e-handel är den mest växande i Sverige och det går därför att även hitta en version av Magento på svenska. Har du inte kikat in denna typ av hjälpmedel för din e-handel är det dags att ta en titt.
  • När man driver en e-handel är det viktigaste att man lär känna sina kunder och håller vad man lovar. Det gäller att man kan leverera sin varorna inom 3 dagar om det är det som framgår av informationen på webbplatsen. Annars riskerar man att få kunderna missnöjda vilket leder till att de väljer att handla från en konkurrent.
  • Dagens Media tipsar man om de största trenderna inom e-handel för 2017. Ett av de hetaste tipsen är att skapa webbplats för e-handeln som är resposiv. Detta betyder att webbplatsen ska anpassas och kunna användas både på datorn och telefonen. Genom att vara tillgänglig för alla digitala enheter ger man kunderna chansen att nätshoppa oavsett om de sitter på kontoret men datorn eller med mobilen på tunnelbanan.