Det finns olika sätt att stärka sitt varumärke på. Skyltning är förstås ett av de vanligaste knepen. Vi ser det överallt – online, i tidningar och på gatorna utanför butikerna. Men hur vet man om ens skyltning talar rätt språk? Skyltning är en hel vetenskap, och det råder inga större tvivel om att det är ett av det mest kostnadseffektiva sättet att marknadsföra sig på. Det finns de oförglömliga skyltningarna som de flesta handlare gärna skulle sålla sig till, men se upp för vanliga misstag.

I en modernstadsbild har skyltningarna två olika funktioner. Dels handlar det ju förstås om att profilera sig och locka kunder för säljarna, men det finns också en mer generell stadsbild som allt sedan 1900-talet utvecklat speciella estetiker. Idag rör det sig om allt från gatuställ till exponering i butik. Det är ett sätt att profilera sig, synas på och det finns också oändliga möjligheter. Ser du själv över din verksamhets skyltning rekommenderas displayexperten.se där det finns en hel del inspiration att hämta.

Skyltningarna har varit med sedan handlarnas gryning och var bland annat ett sätt att sålla sig i de myllriga marknaderna under medeltiden. Man ville med skyltens hjälp annonsera och förtydliga vad det var man sålde – själva marknaderna var återkommande och oftast platsbestämda. Oftast var marknaderna och städerna indelade i köpområden; ville köpmännen köpa tyger visste de vilket område de skulle röra sig i. För säljarna handlade det därför om att locka till sig köpmännen och konkurrensen var ibland stenhård. Läs mer om skyltningens historia här!

Skylta rätt

Bild från displayexperten.se

Var dynamisk med röd tråd

Skyltningen är precis som med vilka medier som helst – det är lätt att hamna i ”yesterdays news”. Du vill att kunden ska uppleva att erbjudanden är något som gäller idag eller under kort tid. Många gör misstaget att låta det stå en reahörna där utbudet och skyltarna aldrig byts ut och förändras. Det gör att reaerbjudandet inte känns angeläget och som ett gyllene tillfälle för kunden.

Visa dig också uppdaterad och ajour. Ett sätt att hålla skyltning levande är att ha olika nedräkningsdagar till jul, midsommar eller andra högtider. Rörliga moment kan också vara roligt och är ytterligare ett sätt att få skyltningen att kännas levande. Och stava inte fel, för då hamnar du i historieböckerna över de värsta skyltgrodorna.

Omvärldsanalys är också viktigt. Och snegla gärna över axeln, hur gör andra? Att härmas är en sak, men oftast leder det andra gör bara till inspiration på hur du själv kan göra.

Mitt i alla dessa tips återstår kanske ändå det viktigaste; nämligen att skyltningens olika komponenter fortfarande andas din verksamhet. Det kanske är ett speciellt uttryckssätt, en logo eller något annat identifikationsmoment. När folk känner igen sig i ditt uttryckssätt har du lyckats! För mer inspiration om hur du kanske snarare inte bör göra