Internet har förändrat våra liv, våra medievanor och konsumtionsvanor. Att marknadsföra sig idag är i stor grad en fråga om synlighet på internet. Hur utmärker sig ditt företag i en ändlös ström av information och erbjudanden?

På internet använder sig de flesta av sökmotorer för att navigera. Sökmotorerna utgår i sin tur från algoritmer för att avgöra en hemsidas relevans och vilken placering den får på sidan då olika sökord skrivs in. Därför är det rimligt att fråga sig: hur sökmotoranpassad är min hemsida? På sokmotorkonsult.se kan du göra en snabbanalys av hemsidans synlighet i relation till olika sökord.

Varför det är viktigt med SEO och sociala plattformar

Att förstå hur sökmotoroptimering fungerar är inte alltid lätt, men det är en nödvändighet för dem som vill ägna sig åt återförsäljning via nätet. Vid en googlesökning får nämligen de länkar och sidor som syns på förstasidan hela 95 procent av all trafik.

Det finns också sociala plattformar som kan spela en viktig roll för företag. Både i spridningen av deras varumärke och för att skapa en feedbackloop med konsumenten. Att etablera en onlinenärvaro kan ta tid, men ger också en enorm avkastning:

Companies that have embraced digital transformation are 26 percent more profitable than their average industry competitors and enjoy a 12 percent higher market valuation. – MIT

Att ställa sig utanför utvecklingen, eller motsätta sig marknadsplatsen digitalisering är med andra ord inte ett alternativ för företag som vill vara framgångsrika idag. Lär dig av storföretagen som lyckas anpassa sig – och låt dig avskräckas av dem som vägrar.