Det alla har koll på är att tid kostar pengar, gör det enkelt för dig och få koll på den teknik som gör att du sparar på administrationstid och minimerar tiden för onödiga möten.

 

Tidrapportering som visar att alla är på rätt plats gör så att underlagen för både löner och fakturor bli korrekta. Nuba gör så att chefen på en gång ser så att alla i teamet är på plats samtidigt som administrationen kring tidrapporterna minskar avsevärt. Det sparar med andra ord tid – och tid är som vi alla vet pengar.

Detta tar upp mycket tid

 

Vad mer sparar tid? Jo, att skippa alla dessa onödiga möten vi så gärna ägnar oss åt. För ibland känns det som att tiden rinner iväg i alla möten som vi deltar i. Vilka är tipsen från Dagens Industri för att slippa springa från möte till möte? Det handlar framförallt om att lära sig prioritera bland sina arbetsuppgifter. Kanske är det så att du håller i för många trådar och behöver utvärdera vad som är viktigast, våga ta upp frågan med din chef och föreslå att du skippar de möten som du känner att du inte har tid med för att kunna göra ditt jobb.

 

Avsätt tid specifikt för möten – blockera resten av tiden från att bokas

 

Det handlar även om att våga tacka ner till saker och blockera sin tid i kalendern så att inte kollegor kan boka upp din tid med massa möten. Avsätt i stället specifik mötestid varje vecka, på det sättet slipper du hela tiden avbryta ditt arbete när du är mitt uppe i en arbetsuppgift.

 

Det går även att läsa om hur du snabbar upp dina möten:

 

 

Att möten ofta sker i onödan är något som har gott stöd i forskningen. En tysk studie om europeisk möteskultur har visat att drygt 40 procent av alla möten på de undersökta arbetsplatserna kunde klassas som “lågkvalitativa” – VA.se