Inom handeln finns det flera sätt att stärka sitt varumärke på marknaden, men för att verkligen lyckas gäller det att stärka företagets effektivitet från grunden – och på så vis går snabbt att nå både lönsamhet och ett starkt varumärke på marknaden.

8615160-brand-diagram-means-company-perception-and-trustFör att få sin e-handel och butik att nå lönsamhet och effektivitet måste man börja från grunden. Det innebär att man bör se över alla aspekter av sin verksamhet och sedan bättra det som bättras kan. Detta kan handla om allt från att digitalisera sitt kassasystem till att öka sin synlighet i sociala medier och stärka sin position gentemot konkurrenterna på nätet. Men hur ska man göra för att lyckas med detta? Det hela handlar om att kunderna ska se din verksamhet som den bästa och för det måste man ha ett starkt varumärke.

Grundstenen i byggande av ditt varumärke

Något som är det viktigaste att tänka på när man vill nå lönsamhet genom varumärkesbyggande är att veta att detta faktiskt sker i folks huvuden. Vad till exempel varumärkesstrategen Joakim Hedström poängterar i en intervju med Sveriges Radio är att det inte spelar någon roll om du tycker att du är generös om folk tycker att du är snål, för då är du snål. Likaså understryker han att det viktigaste när man bygger ett varumärke är att först och främst fokusera på vad det är du vill stå för och vad som är du eller din butiks grund. Sen handlar det om att leverera vad det är du lovar och bevisa att du gör detta – det är även här som tanken om att det inte spelar någon roll hur mycket du påstår det ena eller andra, för om du inte kan bevisa detta så är det inte sant kort sagt.

Lyckas både fysiskt och digitalt

3956589-arrow-cartNågot som är viktigt idag inom handeln är att finnas både fysiskt och digitalt. Vad till exempel Dagens Handel skriver om är hur det största hotet mot e-handel just är de fysiska butikerna eftersom att dessa kan leverera bättre vad gäller själva shoppingupplevelsen hos kunden, och likaså sker de flesta spontanköp i de fysiska butikerna snarare än vad de gör online. Likaså blir dina anställda och din butik kommunikatörer för ditt varumärke, i en webbhandel saknas det fysiska helt och hållet vilket gör att de digitala butikerna måste bygga varumärket på ett helt annat sätt likaså som de heller inte behöver oroa sig lika mycket för hur deras anställda representerar varumärket i själva butiken vilket en butiksägare i en fysisk kan behöva ta itu med. Ett smart dra för att få det bästa av båda världar är således att kombinera en fysik butik med en tillhörande webbshop – och med ett molnbaserat kassasystem kan man också kombinera de båda verksamheternas ekonomi på ett mer effektivt sätt.