Ja, om du vill synas i sökresultatet på google är det dags att börja tänka på sökmotormarknadsföring och seo. Digital marknadsföring är viktigare än någonsin eftersom att allt fler söker på nätet och köper sina saker online, snarare än i fysiska butiker.

seo Vad är egentligen seo? Det kan du läsa om på en seo byrå som Pineberry. Seo är nämligen sökoptimering, eller sökmotoroptimering som det också kallas. Det är det digitala arbetet du gör på en webbsajt för att Google och andra sökmotorer ska kunna hitta den och visa upp den i resultatet, när någon söker efter produkter eller tjänster som just du erbjuder. Smart va? När du syns på rätt sätt kan nämligen fler kunder eller besökare hitta dig och det gör Google till en lönsam kanal för marknadsföring, och sökmotoroptimering till ett bra och viktigt verktyg.

Digital marknadsföring växer och växer

Det är inte så konstigt att allt fler vill synas online, eftersom det är där de flesta besökare och konsumtenter finns. Vi googlar mycket idag, bara i Sverige görs hela 50 miljoner googlingar om dagen. Det är med andra ord värt en del att synas i rätt stund, på rätt plats i sökresultatet.

I Computer Sweden går det att läsa om hur digital marknadsföring nu har nått en så kallad magisk gräns, eller är nära i alla fall. Marknadsförare vill nämligen ha bättre kontroll över hur de når ut med sina budskap till målgrupper och konsumenter, och investerar allt mer i sin digitala marknadsföring. Man satsar mer internt på verktyg och tjänster. Även i Dagens Industri går det att läsa om hur utgifterna för digital marknadsföring kostar allt mer, inte minst i USA och i Storbritannien. Utgifterna i USA ökade med 52 miljarder dollar under förra året, det motsvarar den hisnande siffran 460 miljarder kronor. Digital marknadsföring kan vara bland annat:

  • Annonser i sociala medier som Facebook och Instagram
  • Annonser i sökresultatet på Google
  • Sökmotoroptimering med sökord och struktur på sajter
  • Via röststyrda assistenter och botar

 

De nya siffrorna för utgifter gällande digital marknadsföring globalt närmar sig 100 miljarder dollar. Några som fortsätter att även expandera sin närvaro online, och säljer än mer på grund av bland annat det är Ikea.